Skrevet av Petter Lindgjerdet

Siden ChatGPT ble lansert for et år siden har vi vært vitne til en rivende utvikling, i et vanvittig tempo. Nå har teknologien modnet såpass mye at det ikke bare er mulig å hente nytteverdi fra kunstig intelligens for de fleste bedrifter… I rekordfart har kunstig intelligens etablert seg som en ekstrem fordel innen en rekke viktige forretningsområder.

 

Det er spesielt innen tids- og kostnadseffektivisering vi ser helt ekstreme utslag – noe som kan gi en vanvittig konkurransefordel. Eller ulempe, om man blir stående igjen på perrongen med lua i hånda.

 

Vi er godt inne i en økonomisk lavkonjunktur, der effektivisering gjennom store kostnadsbesparelser og frigjøring av medarbeideres kapasitet virkelig kan utgjøre en forskjell.

Utviklingen kommer til å fortsette i samme (eller økende) tempo, der det dukker opp nye muligheter og verktøy omtrent daglig, Vi skal her se på hvordan du best tar i bruk kunstig intelligens for din bedrift akkurat nå i dag.

Hvorfor skal du bry deg om kunstig intelligens?

Store fordeler å hente allerede nå

Veldig smart å være delaktig i progresjonen som skjer, slik at terskelen ikke blir for høy den dagen du innser at du MÅ bruke AI for å henge med

Ekspertise og kunnskap

Ekspertise og fagkunnskap er verdifulle ressurser for de fleste bedrifter, spesielt innen fagområder i rask utvikling, der ny kunnskap tilkommer kontinuerlig. Det er krevende og dyrt å holde seg oppdatert.

 

Nå kan vi bygge AI-agenter som inntar ekspertroller innen de fagområdene du selv bestemmer. En AI-agent har all kunnskap tilgjengelig på sekunder, der en menneskelig ekspert kun husker deler av kunnskapen sin. Og du kan gi én agent en kombinasjon av ekspertisekunnskap tilsvarende mange ulike menneskelige eksperter. Det vil si at agenten kan se en større helhet, identifisere synergier på tvers av fag, og ta høyde for flere faktorer i sine svar.

 

I tillegg til kunnskapen en agent kan hente fra ChatGPTs enorme kunnskapsbase, kan vi også definere en egen kunnskapsbase for agenten. Vi kan laste opp egen dokumenter, og peke den mot spesifikke nettsider. Dette kan både supplere, eller overstyre den generelle kunnskapsbasen til ChatGPT.

 

Enkelt sagt får du gjennom den generelle kunnskapsbasen ekspertise basert på etablert «beste praksis», mens vi gjennom en egen kunnskapsbase kan gi eksperten innsikt i egenutviklet metodikk, eget datagrunnlag, eller annen kunnskap som er hemmelig eller på annen måte ikke er allment tilgjengelig.

 

Ved å bruke Microsofts AutoGen rammeverk for å bygge agenter, kan vi også koble oss på andre LLM-modeller enn OpenAI.

 

Erstatter AI-agenter mennesker?

Nja, det er kanskje mer riktig å si at en agent kan redusere behovet for fremtidige ansettelser for å holde bedriftens ekspertise oppdatert, mer enn å erstatte eksisterende ansatte. Eller utsette behovet for ansettelser, som kan hjelpe bedrifter å skalere opp virksomheten. Og AI er fortsatt ikke 100% autonom, og trenger mennesker som håndterer og interagerer med agenten.

Den effekten vi vil se mest med tanke på menneskelig arbeidskraft, er en frigjøring av tid og kapasitet. Vi blir mer produktive og kan ferdigstille en rekke oppgaver langt raskere. AI gir deg ansatte med superkrefter.

AI gir deg ansatte med superkrefter

Bruksområder

Multiekspert-agenter kan brukes til å gjøre omfattende research og analyser, legge strategier, planlegge prosesser og finne svar du ellers måtte betale for, enten gjennom dyre konsulenter eller ansettelser.

 

Eksempelvis kan du bygge en AI-agent som er ekspert på generell markedsføring og merkevarebygging. Vi kan forsterke de spesialistområdene som er mest relevante, og gi den ekspertise innen SEO, sosiale medier og bruk av Hubspot. Vi kan i tillegg gi den ekspertise innen tilstøtende fagområder som GDPR og psykologi. Nå gir vi den også konkret kunnskap om våre produkter, vår egen kundedata, og våre unike forretningsprosesser.

 

Her har vi bygget en AI-agent som kan hjelpe markedsavdelingen å legge gode strategier, foreslå taktiske valg og prioritere aktiviteter som gir økt effekt.

 

 

Les mer om Strategic AI Agents fra ACEX her

Generative agenter – en reell revolusjon

Innovativ. Banebrytende. Revolusjonerende. Hype-ord som har mistet mye av sin verdi grunnet overbruk. Men med kunstig intelligens ser vi konturene av noe som i løpet av forholdsvis kort tid vil snu opp-ned på verden som vi kjenner den. Ekstreme steg framover tas på omtrent ukentlig basis. Dette er en reell revolusjon!

 

Og et av områdene der det skjer mest og raskest akkurat nå, er generativ AI. Kunstig intelligens vi kan bruke til innholdsproduksjon. Tekst. Bilder og grafikk. Video.

Og det er her den forretningsmessige oppsiden er mest ekstrem. Tidsbesparelsene er enorme. Kostnadene kuttes drastisk.

 

Kom i gang med kunstig intelligens i dag

 

Tidsbesparelsene er enorme.
Kostnadene kuttes drastisk.

AI kan hjelpe deg å planlegge og strukturere en redaksjonell plan, på kort og lang sikt. AI kan skrive for deg. AI kan hjelpe deg å strukturere innholdskomposisjon. AI kan skrive artikler, produktbeskrivelser, forklaringer, reklamemateriell, avtaler/kontrakter, rapporter, videomanus.

 

AI kan generere visuell kommunikasjon som bilder, illustrasjoner og grafiske fremstillinger. AI kan fortelle med menneskestemme, med innlevelse og emosjon. AI kan skape en avatar, en visuell kopi av deg selv, som kan fortelle med din egen stemme. AI kan skape realistisk film og video. AI kan redigere video.

 

Mulighetene er mange.

 

Automatiserte prosesser med AI

Vi kan bruke AI til å automatisere digitale arbeidsprosesser, og samhandling mellom ulike verktøy. Vi kan bygge GPTs som gjennom Zapier kan koble prosesser på tvers av over 6000 ulike apper. Facebook, Google, LinkedIn, Gmail, Salesforce, Hubspot, Airtable, Notion, Slack, Asana, Outlook, Typeform, Trello… for å nevne noen få.

For mer tilpassede automatiseringer kan vi bruke OpenAIs Assistant API. I skrivende stund er det enkelte begrensninger her, som muligheten til å få den kunstige intelligensen til å browse internett, eller integrere DALL-E (OpenAIs bildegenerator). Men som med det meste innen AI, så er vi sannsynligvis kun uker unna at dette løses.

 

En jungel av AI SaaS verktøy

På kort tid har markedet eksplodert med både helt nye SaaS verktøy som bygger på kunstig intelligens, og ikke minst eksisterende SaaS verktøy som har integrert AI. Et godt eksempel er Salesforce som har integrert kunstig intelligens inn i sitt CRM-system, kalt Salesforce Einstein. Eller kunstig intelligens i Adobe Premier Pro.

 

Det finnes tusenvis av helt nye verktøy også, bygget med kunstig intelligens som fundament. Alt fra optimalisering av annonsering og budsjettallokering i markedsføring, finansielle investeringer (trading), generere og redigere bilder og video, til AI som hjelper deg å vokse på Youtube og i sosiale medier.

 

ACEX hjelper deg å identifisere og implementere de beste verktøyene for deg

 

Oppsummering

Noen av superkreftene du kan hente ut for din merkevare allerede nå:

Analyse og research

Nødvendig ekspertise og kunnskap

Ekstremt effektiv innholdsproduksjon

Automatiserte digitale prosesser

Optimalisere markedsføringen din

Hjelp til å vokse raskt i SoMe

Vil du vite hvordan du kan lykkes med kunstig intelligens?

Du kan booke en gratis workshop med Petter, som hjelper deg å kartlegge hvor du har mest nytteverdi av kunstig intelligens, og hvordan du går frem for å ta dette i bruk, og hente ut mest mulig verdi for din bedrift/merkevare.

 

Velg tidspunkt her:


© 2018-2024  ACEX TLC

Tønder Lindgjerdet Consulting